4.9.21

Panenské Břežany

 Panenské Břežany jsou malá obec v okrese Praha východ.My jsme se sem přijeli podívat na zámek a kapli sv.Anny.Inspirací mi byl příspěvek Helenky na blogu.Hodilo se to,protože jsme se pohybovali v těchto končinách.Zámky tu jsou dva, nás zajímal Horní.Původně sloužil jako rezidence benediktinského kláštera sv.Jiří na Pražském hradě.Zámek byl vybudován na přelomu 17 a 18.století.Na počátku 18.století nechala abatyše kláštera sv.Jiří Františka Helena Pieroni da Galiano vystavět poblíž zámku kapli sv.Anny.

Kaple mě zajímala nejvíce.Je to místo spojené se jménem geniálního architekta barokní gotiky Santiniho-Aichela,který zde poprvé užil svou koncepci paprsčité centrály.Na začátku 20.století získal oba zámky židovský podnikatel.Později si Horní zámek koupil významný podnikatel nábytkářské firmy.Krátce po vzniku Protektorátu Čechy a Morava se v obou zámcích usadili prominentní nacisté Karl Hermann Frank a Reinhard Heydrich s manželkou a dětmi.Od roku 2012 je v Horním zámku Památník národního útlaku a odboje.Na prohlídku dovnitř šel jenom manžel,mně stačilo si přečíst tabule umístěné v parku a věnovala jsem se raději krásným růžím a obdivovala kapli sv.Anny.Mohla jsem nakouknout i dovnitř.

Horní zámek










Kaple sv.Anny byla realizována v letech 1705-1707.V roce 1738 byla přistavěna sakristie.Kaple je považována za jednu z nejkrásnějších Santiniho staveb.














Malé nakouknutí dovnitř.Hlavní oltář sv.Anny z dílny Matěje Václava Jackela.
Po stranách jsou sochy českých světců Václava a Víta.


Kapli jsem si obešla ze všech stran.Pár fotek je i z manželova mobilu,který za mnou po prohlídce přišel.








Zatím co manžel byl na prohlídce v Horním zámku užívala jsem si zahrady.Byla jsem tady úplně sama.


Tabule v parku jsou věnovány operaci Anthropoid a následným represím.






















Výhledy od zámku na obec




Byla jsem ráda,že díky Helence jsem se sem podívali.Je to úžasné místo ač se smutnou historii.
Na internetu píšou,že zde kráčela historie a že je to tady trochu opomíjené.A tak Vás zvu svým příspěvkem k návštěvě tohoto místa.V obci je ještě Dolní zámek,nemohli jsme ho najít a tak jsme se museli optat.Je schovaný za bránou a tak jsem se ani o focení nepokoušela.
To bylo moje poslední focení mobilem,asi.Foťák už mám opravený a tak se těším,že dnes někam vyjedeme a vyzkouším.
Užívejte krásných  dní babího léta

20 komentářů:

  1. Panenské Břežany neznám a tak jsem se s Tebou ráda prošla kolem zámku, obdivovala nádhernou kapli a kochala se růžemi, které miluji. Santini byl opravdu geniální stavitel. Je škoda, že je toto krásné místo opomíjeno. Neměli bychom zapomínat na smutnou dobu v historii naší země.
    Měj pěknou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásná procházka, a ty květiny, ty jsou opravdu úžasné ♥♥

    OdpovědětVymazat
  3. Docela jsi mě nalákala na výlet. Nemáme to daleko, tak by to problém nebyl. Hezký den 😊

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné fotografie Jitu
    měj krásný víkend

    OdpovědětVymazat
  5. Moc hezký výlet a obrázky z něj. Měj se hezky Jituš. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Jitko, povedený výlet i super fotky. Panenské Břežany vůbec neznám, teda ten název ano, ale to je vše. Takže jsem se ráda s Tebou prošla tímto krásným místem.
    Přeji hezkou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
  7. Jíťo opět parádní prohlídka. Kaple i sochy se mi moc líbí. Růže jsou nádherné ♥ ღ ☼

    OdpovědětVymazat
  8. Jituško, jak jsi psala, tak jsem se inspirovala k výletu už u Helenky, jen to mám dost daleko z Valašska...ale jeli jsme kolem cestou do Prahy. Moc mě tohle místo láká, je to moc krásné místo s pohnutou historií. O tomhle místě mám dost načtení, tak doufám, že se zde brzy dostanu. Děkuji za pěkné fotky.

    OdpovědětVymazat
  9. Jituško opět krásná podívaná, ty růže jsou moc hezké a kaple i sošky super,

    OdpovědětVymazat
  10. Mám radost, Jituško!
    Je to krásné, působivé místo!
    Ty růže jsou nádherné!
    Měj hezkou neděli. Helena

    OdpovědětVymazat
  11. Moc krásně jsi nám toto místo zdokumentovala.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  12. Jitu to je opravdu moc krásné místo, nádherná kaple i zámek a krásně jsi nafotila i výhledy. Tam by se mi moc líbilo . Je to pro město neznáme, ale díky Tobě vím, že krásné a zajímavé. Přeji Ti hezký nový slunečný týden a foťák ať Ti dobře funguje i když i z mobilu máš perfektní fotky . Měj se prima.

    OdpovědětVymazat
  13. Jitulko nádherné fotečky děkuji Kaple a sochy jsou super a ty růže paráda zdravím hezký nový týden bude krásně tak určitě zase něco nafotíš ..

    OdpovědětVymazat
  14. Panenské Břežany - ten pojem znám od gymplu, ale mám to příliš daleko, tam se těžko dostanu. Ale na místě v Kobylisích, kde byl spáchán atentát, tam jsem byla. Takže i když růže jsou krásné, já spíše pochválím zámek a to, co je spojeno s historií. Děkuji. Jsem tady zase po týdnu (dovolená). ☺

    OdpovědětVymazat
  15. Super výlet a nádherné fotky Jituško.Už se těším na další....

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj Jituš,
    fotky máš parádní. Děkuji za výlet a přeji pěkné babí léto...♥

    OdpovědětVymazat
  17. Jituško, moc pěkné místo, už jsem obdivovala u Helenky. A těch růží, co ještě kvete.
    Pěkné odpoledne. Jitka

    OdpovědětVymazat
  18. Nádherné fotky a výlet Jituško ♥ když nikam nejezdím ,tak jsem se tady prošla s Tebou ♥ děkuji ♥

    OdpovědětVymazat
  19. krásný středeční večer přeji Jitu

    OdpovědětVymazat
  20. No páni Jitu to jsou úžasné fotky a moc děkuji za ty krásné růže já je mám ráda a moc jsi mě potěšila. Opatruj se přeji krásný nový týden.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení