18.4.23

Rodný dům a kostel

 Ještě jednou se podíváme do Chrastavy.Nejdříve na rodný dům malíře Josefa Fuhricha.Byl postaven v roce 1802.Je to nádherná,

hrázděná stavba a je zde umístěno muzeum a v prvním patře velký betlém.


















Dominantou Chrastavy je kostel sv.Vavřince.Na jeho místě stál už ve 14.století dřevěný kostel.
Ke kostelíku byla v roce 1586 přistavěna mohutná kamenná věž,která vydržela dodnes.Zbytek kostela
byl v letech 1866-1868 zbořen a přestavěn do pseudogotické podoby










Okolo kostela je zeď bývalého hřbitova a je v ní umístěno 15 náhrobních desek,
které patří významným rodákům a šlechticům.














Vedle kostela je barokní fara z roku 1739.






Dávám teď příspěvky častěji než je u mě zvykem a to z toho důvodu,že se mi  nahromadilo hodně fotek .U nás je docela hezké počasí a tak pořád někde jsme a už jsem i
vyjela na kole.To mně bylo ještě docela chladno.
Mějte hezké dny 



32 komentářů:

  1. Hezký den , Jituško. Nádherný kostel, to u nás je klasická, ktreý je všude, tohle je unikát. Maru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,děkuji.Některé kostely mě hodně zaujmou,jiné méně a ty ani nefotím

      Vymazat
  2. Mám ráda historii a historické objekty a tady je na co koukat!!! Krásné fotky. - Je dobře, že ti vnuk pomáhá, když není zdraví, je to zlé!!! Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji.Zlobí mě někdy více,někdy méně třes rukou a práce na počítači jsou pro mě hodně těžké

      Vymazat
  3. Líbí se mi dům i kostel. Stojí to za podívání.
    Já na kole vyjela jenom na nákup do Penny asi před týdnem. Zatím tomu počasí moc nepřeje.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,děkuji.Na kolo to bylo akorát v sobotu,jinak je pořád chladno

      Vymazat
  4. Kostel je pěkný a velký a bude hezký asi i vevnitř. Hrázděné muzeu je také pěkná stavba. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.Škoda,že všechny kostely jsou většinou zavřené

      Vymazat
  5. Jituško, opět krásný článek. Kostel je nádhernou dominantou Chrastavy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,moc děkuji.Škoda,že nebyl otevřený.Jestli byl i uvnitř hezký

      Vymazat
  6. Jituško, krásné... Miluju rodné domy, jen z toho mého zůstalo pár rozbitých cihel porostlých mechem. Tak si zanotujme s p. Hegerovou:

    Pane malíři, co vás to vede,
    proč chcete malovat jen tváře šedé?
    do očí zlost a strach,nenávist se závistí
    pane malíři, to se vám přece vymstí.
    Pane malíři,ulice reptá,
    proč chcete malovat co se jen šeptá,
    co se jen po straně šeptá, lalalala

    Ve Chrastavě jsem nebyla a je to tak daleko, že ani nepočítám, tak se ráda podívám. Ještě, s dovolením, vtip:
    „Pane malíři, kdy jste měl poprvé pocit, že vaše díla někoho zaujala, při první výstavě?”
    „Ne, ale tehdy, když mi policie sdělila, že někdo ukradl z muzea moje plátno.” 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,moc děkuji.Písničku od Hany Hegerové mám moc ráda.Je jich nakonec více
      Je dobře,že je ti do zpěvu.Tak to má být

      Vymazat
  7. Jitko, v tom Muzeu jsem nebyla, třeba se naskytne příležitost jindy, ( jeli jsme tudy třeba do Frýdlantu či Hejnic ) a to víš, není možné vždy vše vidět najednou. Prima příspěvek jako tip na výlet.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V muzeu jsme taky nebyli bylo zavřeno.Asi tam něco dělali,stála tam dodávka a tak i fotografie jsou takové ořízlé.Také třeba jindy.Manžel na to nemá trpělivost.

      Vymazat
  8. Přiznám se, že jméno malíře neznám, ale jeho rodný dům se mi líbí. Kostel je nádherný. Měj se hezky, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
  9. V Chrastavě jsem nebyla a už asi nikdy se tam nepodívám,tak jsem ráda,že jsem tam s tebou byla.Nádherný kostel....

    OdpovědětVymazat
  10. Jíťo, to je nádherný kostel. Mohutná stavba. Dnes by to ani nepostavili. Super fotky ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Kostel byl opravdu nádherný a hodně vysoký a to je vždy problém dostat ho celý do záběru.To běhám s foťákem na všechny strany

      Vymazat
  11. Jituško, moc děkuji, příště se v Chrastavě určitě zastavíme. Moc se mi líbí ten hrázděný dům, malíře jsem si tedy vygooglila. Líbí se mi ty staré náhrobky, podobné jsem viděli v Rynolticích, asi to bylo na severu tak zvykem...
    Přeji příjemný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Chrastavu jsme vždy nějak opomíjeli,ale stojí za návštěvu.Staré náhrobky mám ráda

      Vymazat
  12. Jituš, nádherné fotky z Chrastavy.👍👍 Krásný hrázděný dům, v němž se malíř Führich narodil a neméně krásný kostel.
    A když si vzpomenu, kolikrát už já kolem Chrastavy jela....
    Měj hezké jarní dny🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko,děkuji.Také jsme to tak měli,Chrastavu jsme vždy míjeli

      Vymazat
  13. Jitu opět krásný výlet i fotografie.🌹 🌺 👍😉

    OdpovědětVymazat
  14. Překrásné fotografie Jituško ♥

    OdpovědětVymazat
  15. Díky za nádhernou virtuální procházku do míst, kde se už určitě nepodívám, paráda ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení