29.8.23

Ležáky

 Když jsme cestovali s vnučkou kolem Pardubic,pořád jsme míjeli směrovku na Ležáky.Ptala jsem se vnučky,zda tu někdy byla.Asi ne a

tak jsme se vydali po směrovce,která nás zavedla na dalo by se říci,krásné,klidné místo.Ani by člověk nevěřil,jaká se tu odehrála tragedie.

Než jsem připravila tento příspěvek pustila jsem si na Youtube nějaký dokument o Ležákách a také film Ležáky 42,abych si tragedii oživila.

Osadu Ležáky tvořilo osm domů s 53 obyvateli včetně dětí.24.června 1942,14 dní po vypálení Lidic v důsledku heidrychiády byla osada vypálena a její obyvatelé

zavražděny nacisty.Byla to odplata za to,že zde byla ukryta vysílačka parašutistické skupiny Silver A,která spolupracovala na atentátu na

Reinharda Heydricha.Všichni obyvatelé včetně 13 dětí byli odvezeni do Pardubic do zámečku.Děti byly odděleny od matek a převezeny do Prahy.

Téhož dne bylo 33 obyvatel Ležáků zastřeleno  a zbytek byl zastřelen v jiný den a nebo zemřel v koncentračním táboře.Z Ležáckých děti se zachránily

pouze sestry Šťulíkovy,ty jako jediné byly určeny k poněmčení a po válce byly vráceny do Čech.Pietní území je od roku 1995

prohlášeno za národní kulturní památku.

.







Model osady Ležáky





Rybník Ležák







Žulové pomníky,tzv.hrobodomy,stojí na místech původních domů









Lom mučedníků









                                                       
                                                                                             Ležáky zůstaly trochu ve stínu Lidic,ale návštěvu určitě zaslouží.
                                                                                                             Jejich osud by neměl být nikdy zapomenut.
Mějte se hezky




19 komentářů:

  1. Smutné místo, smutná událost, ale jak píšeš - neměli bychom zapomínat!!!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, díky za fotky, nikdy jsem v Ležákách nebyla a tzv. hrobodomy jsem neznala. Smutné místo a přesto tak krásná příroda. Měj se, pá 🤨

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Smutná historie a smutné místo.Nikdy jsem tam nebyla,ráda jsem zhlédla.U Přerova se také nachází takové smutné místo Švédské šance,kde se stala podobná událost.Psala jsem o tom na Blogu,měj se hezky a choď na veselejší místa....

    OdpovědětVymazat
  5. Smutné místo, z fotografií mrazí... ♥♥

    OdpovědětVymazat
  6. Díky za ukázku, nikdy jsem tam nebyla. Pietní místo je pěkně udělané a hrobodomy jsem neznala a jsou vkusně nainstalované.

    OdpovědětVymazat
  7. Smutná historie , krásné fotografie Jituško ♥

    OdpovědětVymazat
  8. Jituš, já především poděkuji za uvedení takového příspěvku na blog. 😉 Je moc dobře, že jsi do těch míst vzala vnučku a nám představila fotografie z místa, kde se odehrála chmurná část naší historie. Ano, chodit na veselá místa je radostnější, ale taková bychom neměli vynechávat. Děkuji. ☺

    OdpovědětVymazat
  9. Ještě jsem tam nebyla a podle TV,Ch fotek je to opravdu pěkné a udržované místo. Je třeba si tyto události stále přípomínat a je moc dobře, že jsi tam vnučky vzala.

    OdpovědětVymazat
  10. Jituško, ráda jsem se podívala tvýma očima. Nemáme to daleko, občas tam zajedeme. Pietní místo je ztvárněné s vkusem, působí to tam velmi silně...
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  11. Moc smutná historie. Velká tragédie. Nikdy jsem jsem v těch místech nebyla. Díky za fotky.

    OdpovědětVymazat
  12. Jituško, při čtení mě zamrazilo i po letech, každý příběh známe je otřesný.Maru

    OdpovědětVymazat
  13. Nebyla jsem tam. Když jsem si prohlédla Tvoje fotky tak vidím, že je to místo udržované vkusně a s úctou.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. Milá Jíťo, děkuji za článek.o Ležácích. Ještě jsme tam nebyli. Je to tam důstojně upravené.

    OdpovědětVymazat
  15. Místo znám, také jsem tam byla s manželem jelikož je to kousek od nás.😢Jen mé vsi se stále Jitu vyhýbáš🤣 máme zde krásný i vyhlášený Zoopark.Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  16. Jitu, místo znám jelikož je kousek od nás byla jsem tam s manželem.😢Jen mé vsi se stále vyhýbáš hihi máme tu krásný a vahlášený Zoopark. Měj se hezky;-)

    OdpovědětVymazat
  17. Ivetko,po pravdě teď si na název nevzpomínám,ale bude to někde u Nelahozevce?Však se tam zase někdy vypravíme.Teď se chci podívat ještě asi na dvě místa do Polska.

    OdpovědětVymazat
  18. Smutná historie, tragédie, fotky nádherné ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení