17.8.23

Příběh čapí rodinky

 Po několika letech se na komíně v Příšovicích zahnízdili čápi.První přiletěl 14.4.2023 a dostal jméno podle  příletu Vincent.Toho dne

slaví svátek,O čtyři dny později přiletěla čápice a dostala jméno Valerie.Ta je 18.4.Hnízdo je kousek od silnice,kde jezdím pravidelně na kole.

O čápech mě informovala synova přítelkyně s tím,že nad hnízdem byla nainstalována kamera.Dala mi link,ten jsem si hned stáhla na PC,ale

i na mobil.Musím prozradit,že jsem tolik času na mobilu a PC ještě nikdy netrávila.Více jsem koukala na mobil a když byl velký pohyb na

hnízdě otevřela jsem PC a dělala fotky snímáním obrazovky.Hrozně mě to bavilo,ale zažila jsem u toho i velmi krušné a smutné chvíle.

O některých psát nebudu.Samozřejmě jsou fotografie horší kvality.




14.4. přiletěl Vincent


18.4.Valerie a už byl pár.


Páření


Valerie začíná sedět na hnízdě


A už jsou tu vajíčka





Nakonec zůstala dvě čápátka




Koláže jsem si s dovolením stáhla z komentářů pod videem od p.Novotné



Samozřejmě,že byly dny,kdy jsem nebyla doma.Na mobil jsem koukat mohla,
poskytovatel internetu IT Business,který sem kameru umístil má docela velké pokrytí.
A mláďata vyrostla a zkoušela první lety.




Pro jedno mládě nedopadl moc dobře.Skončil 28.7. v zahradě pod komínem.
Byl přivolán ornitolog,zjistil,že je v pořádku,ale bude muset nabrat sílu,aby se vrátil na komín.
Krmila ho jedna paní.


O víkendu 5. a 6.8.neustále pršelo ve dne i v noci.
Všimla jsem si,že je čápátko ze zahrady na střeše.Stálo tu celý den i noc v dešti.
Bylo mi ho líto.Rodiče ho na komíně určitě viděli a nic se nedělo.
Jak to chodí,když je mládě krmeno lidmi,nevím.
V pondělí ráno to už naštěstí nepršelo ještě na střeše bylo a potom zmizelo.
A ve středu 9.8.vzlétlo druhé mládě,na chvíli se ještě vrátilo,ale podruhé už ne.


Vincent a Valerie na hnízdě osaměli.Byla jsem z toho docela vystresovaná,neználá nic o životě čápů.
Jenom  jsem si říkala,to znám,když se moje děti nevrátily včas domů.
Pořád se mi zdálo,že rodiče svá mláďata vyhlížejí.Přešlapovali na hnízdě sem a tam.











Tady jsem myslela,že příběh skončí.Ovšem v pondělí 14.8.kouknu na hnízdo a v něm sedí čáp.
Poznala jsem,že je to mládě a bylo to opravdu to,ze dvora.
Večer asi netrpělivě čekalo na rodiče.Přiletěli a to,co se dělo se mě šokovalo.Zavírala jsem oči..
Samec ho napadnul,bral ho jako vetřelce.Myslela jsem,že je mládě mrtvé a nebo zraněné.
Hned jsem psala paní,která hnízdo také dost sledovala.Naštěstí to sledoval i  ornitolog.
Do života čápů se nemá zasahovat,ale pokud by bylo čápátko zraněné zasáhli by.





Naštěstí byl v noci klid a brzy ráno rodiče hnízdo opustili.
Mládě zůstává nadále na hnízdě.



Celé úterý i v noci bylo na hnízdě samo.Občas vyletí i na delší dobu,ale vždy se vrátí











16.8. v devět ráno opustilo hnízdo.Snad už najde nějakou společnost,se kterou odletí na jih.
Moc mu to přeji.Od té doby je hnízdo prázdné



Díky sledování čapího hnízda jsem začala studovat život čápů.Stala jsem se i členkou České ornitologické společnosti,ale to už
když jsem nahlašovala výskyt čápů černých,
Bavilo mě z mapy na jejich stánkách nahlížet do dalších hnízd,kde byly kamery.
A zjistila,že mláďata se na hnízdech už většinou nezdržují.
Každé hnízdo má svůj zápis a pozorovatelé zaznamenávají každou změnu.
Myslela jsem,že rodinka odlétá na jih společně.Není tomu tak.
Mladí se většinou připojují k ostatním mladým.
Zatím jsem nikde neviděla čápy shromažďovat.Neviděla jsem to vlastně nikdy..
Přeji jim šťastnou cestu za teplem a hodně sil.Čeká je dlouhá cesta
a doufám,že na sněhu už žádného čápa neuvidím,jako poslední zimu.
A příští rok se s nimi třeba zase setkám na hnízdě v Příšovicích.
Přeji Vám hezký pátek a celý víkend


21 komentářů:

  1. Jituško, to je krásná a zároveň smutná reportáž. Když se člověk na vztahy rodiče - děti v přírodě dívá s pocity soužití lidské rodiny. Kamery nad hnízdem jsou velmi kvalitní, když se dají pořídit tak pěkné screeny. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Jituško,to je velmi krásné,smutné a také jsem se dověděla to co píšeš.Já to o čápech taky nevěděla.Super foto jsi udělala i popisek ku tomu dík

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to je velmi zajímavá a pro mě poučná reportáž!!!! To se ti velmi povedlo a gratuluji k členství v ornitologické společnosti, záslužná činnost. Věřím, že se o tebe dozvím ještě mnoho nového! Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
  4. My máme jedno hnízdo taky nedaleko a chodí mi fotky,videa a moc krásně a vtipně popisovaný každodenní život na hnízdě. Už to tak je několik roků a byla by to krásná knížka, kdyby se to autorovi chtělo vydat.
    Dozvěděla jsem se hodně o životě čápů.

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný a zároveň i smutný příběh. Snad vše dobře dopadne a příští rok se vrátí. Sleduji občas na YOUTUBE videa o čápech. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
  6. Já sledovala na netu čápy v Bohuslavicích a Mladých Bucích. Máme ve městě taky hnízdo, jenže bohužel město se i přes žádosti nemá k tomu že by instalovalo kameru.

    OdpovědětVymazat
  7. Skvělý nápad sledovat čapí rodinku. Obdivuju tvojí výdrž. Pěkně popsané. Úžasný záběry.

    OdpovědětVymazat
  8. Jitko, nádherná a poučná reportáž o životě čápů o kterém jsem nevěděla skoro nic. Díky tobě jsem zase o něco chytřejší. Super fotky, díky za ně, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, to bylo zajímavé. U nás čápy máme, ale sledujeme vždy zezdola komínu. Některý rok vidíme vylítávat mladé, občas se dozvíme, kolik jich je, někdo je chodí (leze po komínu) označovat. Kdysi tu sledovali i cestu čápů. Ale o kameře zatím nevím. Ono je to někdy lepší, člověku je pak těch ptáčátek líto... Děkuji za příběh čápů.

    OdpovědětVymazat
  10. Jitko,samé nové informace o životě čápů a povedená fotoreportáž👍

    OdpovědětVymazat
  11. Krásně sepsaný příběh ze života ptačí rodinky doložený úžasnými fotografiemi.
    Hana

    OdpovědětVymazat
  12. Jituško, tak to doslova zírám jak je to hezky z blízka nafocené, nádhera se na fotky dívat, tak to se Ti opravdu moc povedlo. Maru

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherná reportáž! Přeji krásné léto!

    OdpovědětVymazat
  14. Jituško, děkuji za skvělou reportáž a tvůj komentář. Jsi fakt skvělá!
    Přeji příjemný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  15. Jitko, to je krásný i smutný příběh. Díky Tobě jsem se dozvěděla něco víc o čápech.
    Přeji fajn neděli. D.

    OdpovědětVymazat
  16. To je moc zajímavý příběh Jituško...hezkou neděli 💙

    OdpovědětVymazat
  17. Nádherné fotky Jituško ♥ Nejde mě už přes týden wifina a někdy vypadne dokonce i televize, drž mi pěstě ať to zítra opraví, už to trvá dlouho. Komentíky a obrázky chodím dávat k sousedům , Ještě, že obrázky mohu dělat doma ♥

    OdpovědětVymazat
  18. Anonymní21.08.23 0:46

    Fredy Kruger

    " Jááá... v Příšovicích, opil se v hostinci,
    pak ve škarpě vyspával opici !
    ....mě hlava se motala dokola sem-tam
    měl jsem též pocit, že v povětří létám !

    .... pak jakoby cítím, - jsem v pelechu měkkým
    ,,PROBOHA !" KŘIČÍM ,,Jsem poklován někým !
    ,,Ježíši,,! hulákám ,,jest možné to ? či ne ?
    Mě unesli čápi ! jsem na komíně !

    .... čáp s čápicí přilétli, přinesli žáby !
    Mláďátka čapí ! je ropuchy vábí,
    všecky se k rapuchám, skokanům derou

    ... a rodiče mláďat ? Ti na mne serou !!"

    Rozčilen Frantischek Prcaffka :
    řka : " K pití tu není, - ni kapka !
    Nedá se dělat nic, ať je to jak chce !"

    .... muž pod hnízdem rychle podhrabal se
    a sjížděl pak vnitřkem po komíně,
    až dole pak, špinavý jako ta swině
    vyběh´ ven dvířky po straně !

    .... se ohmatal :
    že bych byl posra ......(?) ... NE !!
    Jen sazemi jsem se znečistil !"

    ... si odychl : "Saze se vyčistí !"
    muž pokud to šlo, se oprášil
    a rychle pryč domů pelášil !

    OdpovědětVymazat
  19. Jituško moc děkuju za krásnou reportáž z ptačího života ! Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  20. Děkuji Jitu, za skvělý příběh♥

    OdpovědětVymazat
  21. Jituško zdravím, děkuji ♥ Fotečky nádherné, ptačí příběh smutný, ale ze života, snad vše dobře dopadne ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení