21.8.23

Žumberk zvonice a zřícenina hradu

Žumberk je malé městečko,ležící na okraji Českomoravské vrchoviny kousek od města Chrudim.Jak jsem viděla zvonici,udělali

jsme zastávku.A dobře jsme udělali,nebyla to jediná zajímavost.

Kostel Všech svatých pochází ze 14.století,roku 1349 zmiňován jako farní.Ve 2.polovině 18.století přestavěn v pozdně barokním slohu.


.




U kostela stojí zvonice ,která byla postavena na základech z roku 1789.
Ve zvonici je umístěn zvon z roku 1767.Obě stavby jsou kulturní památky.




Pomník obětem 1.světové války


Barokní pomník sv.Jana Nepomuckého z roku 1734


Potěšily mě upravené záhonky









Tady začalo poprchávat,ale přesto jsme se s Nicolkou vypravily
ke zřícenině hradu Žumberk,ale vzaly jsme to rychleji,než je u mě zvykem.



Hrad je z konce 13.století,nepřímo je jeho existence doložena v roce 1318.Byl založen na ostrohu spadajícím
strmým svahem do údolí říčky Holetínky.Majitelé se často střídali.Hrad byl osídlen až do 2.poloviny
18.století.Poté začal chátrat.Posledním obyvatelem zpustlého hradu byl vrchnostenský lékař,
který zde žil do roku 1770.





Počasí bylo ideální na výlet i když nás občas pozlobilo pár kapek.
Měli jsme před sebou další cíle.
Přeji Vám hezké dny



12 komentářů:

  1. Jituško, moc děkuji za krásnou reportáž. Na Žumberku jsme byli s malým Aaronkem - zřícenina je stejná, ale vesnice myslím rozhodně prokoukla. Na tak hezké záhony ani krásnou fasádu kostele si nepamatuji. Budeme se tam muset znovu podívat.
    Přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, ano- dobře jste udělali, že jste se zastavili. Jinak bych přišla o pěkné fotky z místa, kde jsem nebyla.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Jituško, to jsem ostuda. Žumberk máme za humny, ale ještě jsem tam nebyla. Tvé pěkné foto mne nalákalo, určitě se tam zajedeme podívat. Hezké dny přeje Marie.

    OdpovědětVymazat
  4. Parádní fotky.Květinky krásné ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, nádherné a můj milovaný Flox, mám ho tak moc ráda je ve šech barvách. Maru

    OdpovědětVymazat
  6. To je místo kam se asi nedostanu a tak jsem si ho ráda s tebou prošla. Kostel je nádherný. Pěkná příroda, krásný výlet. Díky za ukázku.

    OdpovědětVymazat
  7. Vyfotila jsi krásná místa, ale ta zřícenina je opravdu suprovní!! Nádhera. Přeji krásný den!

    OdpovědětVymazat
  8. JItko, další místo, které neznám, takže moc děkuji za fotky. Zvolily jste s vnučkou zajímavá místa. Měj se hezky, pá 😉😀

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, znám jiný Žumberk a tento nikoli, zvonice je tam pěkná a ta zřícenina hradu se mi také líbí.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  10. Jituš, toto místo neznám, tak jsem se ráda podívala. Je to pěkné, udržované a zřícenina dobře přístupná, což všude není. Je fajn, že jsi měla "doprovod". ☺

    OdpovědětVymazat
  11. Jitu neznám, ale opět úžasné fotečky i kytičky krássné. Děkuji za tu krásu a měj se hezky♥

    OdpovědětVymazat
  12. Chrudim , Čáslav, Ronov , Seč, Lichnice to vše jsou místa mého mládí od 12 - 20 let ♥ Ráda na ta místa vzpomínám . Fotky jsou nádherné Jituško ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení