24.8.23

Zámek Slatiňany

 Zámek Slatiňany se nachází v Pardubickém kraji.Původně na jeho místě stála středověká tvrz ,poprvé připomínaná

v roce 1371.Jejími pozůstatky jsou gotické sklepy.Po roce 1580 nechal rytíř Bohuslav Mazanec tvrz zbourat a na jejím místě nechal

postavit renesanční zámek.Po bitvě na Bílé hoře v roce 1620 byl majetek konfiskován Karlíkům z Nežetic,přestal být zámek panským

sídlem a v závěru třicetileté války byl opakované vydrancován Švédy.Rozpadající se zámek dal po roce 1669 opravit Adam Zikmund Puchhart z 

Voděrad.Roku 1708 byl zámek ve veřejné dražbě prodán rytíři Zumsandovi .V roce 1732 byla další dražba,kdy majetek koupil

hrabě Josef  Schonfeld.Následovali další majitelé a další přestavby a přístavby a proto to zkrátím.Roku 1945 byl zámek zkonfiskován

a přešel do vlastnictví státu.Na zámku jsme nebyli a nedostali jsme se ani do zámecké zahrady,protože psi mají vstup zakázaný.Mohla jsem jenom nakouknout a nacvakat pár  

záběrů.I vstup do zámecké zahradyje zpoplatněný.Což mě překvapilo,protože většinou jsou zámecké zahrady pro veřejnost přístupné.Zámek rozhodně za návštěvu stojí.

Opět nás překvapil déšť a kapky mám i na jedné fotografii.Bylo to náhlé a prudké.















Kostel sv.Martina stojí kousek od zámku.Původně gotická sakrální stavba
ze 14.století.V 90.letech 19.století prošel kostel pseudogotickou přestavbou.
Tehdy došlo  k rozšíření kostela a jeho propojení se zámkem.
To mě právě zajímalo,když jsem koukala na tu chodbu.Na internetu se dozvíte všechno.
Zámek i kostel jsou kulturní památky









Zámek Přestavlky vznikl přestavbou barokního zámku v roce 1872 ve stylu
pseudorenesance.V současnosti zámek využívá dětský domov.
Jenom jsem nakoukla.



V Pardubickém kraji je velké množství zámků a vůbec památek
a protože nás vnučka často do Pardubice zve,tak si myslím,že 
to nebyly poslední památky,které jsme navštívili.
Mějte hezké dny



17 komentářů:

  1. Jituško, díky za skvělou reportáž.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, tak to koukám, my jsme v parku byli několikrát a bez poplatku. Taky jsme byli s vnučkami na prohlídce hřebčína, což si naše ml. vnučka velmi užila.To zpoplatněno bylo. Zámek je po opravě a uvnitř jsme v poslední době nebyli.Natrefili jsme i jednou na situaci, kdy vedli spoustu koní z pastviny do stájí a povedlo se nám to nafotit.
    Měj se fajn. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,park je volně přístupný,ale zámecká zahrada je zpoplatněná.Že je tam i park jsem zjistila až doma,ale vsup je do něj asi z druhé strany,ne u vchodu.

      Vymazat
  3. Jitko, určitě vstupné do zahrady dali z ekonomických důvodů. No, aby tak bylo vstupné i do lesů 😱Ráda jsem se podívala na fotografie,určitě byl vylet až na počasí prima.

    OdpovědětVymazat
  4. Jituško, máme to kousek, rádi se tam zajedeme třeba jen projít. A máme dost fotek s Aaronem, před rekonstrukcí zahrady tam pejsci mohli...
    Přeji pohodovou den, Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Slatiňany jsme měli za humny když jsem ještě jezdila na chalupu. Nakonec jediní kdo tam byl se podívat byli rodiče, my v té době prázdnin dávali přednost jiným zábavám než návštěvám zámků.... ono ty zahrady nejsou úplně pravidlem že nejsou zpoplatněné. Na Dobříši je anglický park zdarma, ale francouzská zahrada už zpoplatněná je. Bohužel po rekonstrukci oranžérie a její využití ke stálé expozici a revitalizaci parku jí zpoplatnili 150 Kč. Před tím to bylo 50. No zajímalo by mne, kdo z dobříšských kteří tam chodili skoro denně tam teď zajde. Ještě bych pochopila kdyby se ty expozice měnili, ale při stálých prostě nikdo znovu na to samé koukat nepůjde. Teď jsem schválně mrkla na stránky, takže to snížili na 110, zlevněné 65. Pro komentované prohlídky je to 160. Stejně ale to je dost, nato, že ten francouzský park i pomalou chůzí projdeš za dvacet minut. No aspoň že budu snad moct využít seniorské vstupné :D :D

    OdpovědětVymazat
  6. My po zámcích chodíme pravidelně a dosti často, pokud to jde, chodíme i na prohlídku. Slatiňany jsou daleko, pro nás z ruky, ale většinou do zámeckého parku je vstup zdarma, např. zámek Kunín. Ještě se na Pardubicko dostanete a co takhle na tom jejich zámku? Vůbec Pardubice - náměstí a okolí stojí za prohlídku.
    Ať se daří i o víkendu. ☺

    OdpovědětVymazat
  7. Hezká reportáž, zvláště fotky kostela mě zaujaly. Stavby bez omítky nejsou tak úplně běžné, ale vypadají moc dobře. S poplatky zámeckých zahrad jsem se už taky setkala. Přeji krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
  8. Jitko, ráda jsem se podívala na zámky a kostel a přečetla informace. Říkám si, jak ten rok 1620 a roky kolem války udělali škatulatahejbejtese v majitelích památek... Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, díky za fotky i seznámení s kostelem a zámkem ve Slatiňanech, takový jednodenní výlet by určitě nebyl marný. Měj se hezky, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
  10. Pěkný výlet jsi měla Jíťo, stavby krásné kostel se mi líbí ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško, ještě jsem se sem nedostala, moc jsi mne nalakala.
    Měj pěkný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat

  12. Fredy Kruger

    " Schovám se někde v příšeří
    a ráno pak vyběhnu ze dveří !
    Teď plížím se tiše, co nejmíň dupu
    a pytel jež nesu, už plný mám lupu !"

    Hle ! .... ve Slatiňanském, - ve zámku
    jizby ty, - nikdo nezamknul !
    Však hlavní dvéře jsou uzamčeny !!

    Prokop Oschoustall rozčilený !
    .... zabedněna jsou všecka místa
    i okna ! zřejmě se audit chystá !

    Jediná naděje Prokopa :

    " Ven sklepem, se musím prokopat !
    Prokopám se jak Monte-Christo !"
    muž našel krumpáč a vhodné místo
    a zpocen ve sklepě, - v podzemí
    začal hrabat jak šílený !

    .... co sil bylo třeba k výkonu nutno !
    muž podhrabal se pod kadibudku
    v blízkosti stěny u věži !
    Pytel nacpaný loupeží,
    ve ruce držel křečovitě,
    .... když ,,světlo v tunelu,, uviděl item.....
    v kulatém sedáku kadibudky

    ( ?? ) Cos stíní ? prdel Lubosche Huttky !!!
    Jak by ne ?
    .... starému kastelánu
    také se někdy chce na ,,velkou stranu,, !

    .... muž zespoda píchnul jej krumpáčem !
    Kastelán leknutím omráčen !

    Je samozřejmé, že Oschoustall
    dole pod dírou nezůstal !
    z díry se vyškrabal velice rychle,
    porazil Huttku a vyběh´ ven s pytlem !

    Kastelán křičel jen : " Zlodějiii !"
    .... proč nevyběh´ za ním raději ????

    " Nahý vyběhnout ? cožpak jsem vadný ?
    mně kalhoty v úleku do díry spadly !
    než jsem je s námahou vylovil,
    mizerný zloděj pryč dávno byl !!
    Kdež noviny !
    hleďte .... má pravá ruka" ....
    muž prohlíží kalhoty, v oku mu cuká ....

    OdpovědětVymazat
  13. Jituško, hezká báseň, díky i za fotky. maru

    OdpovědětVymazat
  14. Zdravím Jitu, tam to znám jelikož kousek od nás 😉 moc hezké záběry jsi pořídila jako vždy. Měj prima neděličku a díky za komentíky♥

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško Slatiňany jsem navštívila víckrát - park, hřebčín, Kočičí Hrádek. Jezdila jsem tam často s tetou do kláštera za její přítelkyní, řádovou sestrou. Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  16. Tak tady jsem byla služebně na exkurzy , to mě bylo tak 40 let. Parádní fotky Jituško ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení