28.6.20

Putování za dřevěnými zvonicemi

Dřevěné zvonice se vyskytují celá staletí.Jsou součástí života na vesnici i ve městě.Jejich výskyt sahá až do období středověku,kdy se tyto stavby začaly objevovat s rozmachem výstavby kaplí a kostelů.Tam,kde se postavil kostel byla zpravidla vybudována i zvonice nebo zvonička.V minulosti bylo hodně kostelů zničeno.Zvonice a zvoničky tyto události ve velké míře přečkaly.Důvodů,proč zvoní zvony je celá řada.Mezi ty nejčastější patří náboženské tradice.Někdy zvony informují o čase.Zvonice je stavba sloužící výhradně nebo převážně k zavěšení zvonů.Nejstarší zvonice jsou v Čechách z 15.století.Zvoničky stály na vyvýšeném místě,aby zvonění převyšovalo okolní zástavbu a bylo slyšet do dostatečné vzdálenosti.
Pár zvonic jsme už možná navštívili,o nejznámější zvonici v Českém ráji v Rovensku pod Troskami mám samostatný příspěvek na blogu.
V týdnu jsme byli pozvaní k manželově sestřenici,která bydlí pod Zebínem v obci Sedličky u Jičína.A tady začalo naše putování po dřevěných zvonicích.
Zvonice je u kostela Všech svatých.Jsou to pozůstatky zaniklé středověké vsi z počátku 17.století.Ves byla založena kolem roku 1360.Rozkládala se na svazích kopce Zebín a na příkaz Albrechta z Valdštejna byla zrušena po roce 1625.






Odtud to není na vrch Zebín daleko.Snad se tam také někdy podíváme.






V okolí jsou krásné roubené chalupy.


Z Jičína jsme jeli na Sobotku a do obce Osek,kde je další dřevěná zvonice.Zvonice jsme navštívili postupně a ty,co jsou v okolí Turnova jsem hledala na kole.
V Oseku se nachází roubená šestiboká zvonice u kostela Nanebevzetí Panny Marie.Vyrostla roku 1655 na místě starší gotické zvonice.Zvonice prošla opravou v roce 1760 a poté až v devadesátých letech 20.století.Patří k nejvýznamnějším kulturním památkám v Českém ráji.Ve středu zvonice visí zvon z roku 1655.





Kostel Nanebevzetí Panny Marie




Dřevěná zvonička Kacanovy je z 19.století.Je bez svého zvonu,o který přišla v roce 1942.Zvon byl zabrán pro válečné účely a již se bohužel nevrátil.





Zvonička Mladostov,leží kousek za Kacanovy.O ní jsem na internetu nic nenašla,ale v mapách.cz.je zanešena.Líbila se mi.




Dřevěná,roubená,osmistěnná zvonice u kostela Nanebevzetí Panny Marie na Vyskři pochází z roku 1504.Vroce 1506 byl do zvonice zakoupen zvon Václav,který váží 227 kg.V roce 1750 byla zvonice přestavěna,byla vytažena do výšky a a celkově zvětšena a to z důvodu zavěšení dalšího zvonu Maria,který byl původně zavěšen na kostelní věži.Ta začala vykazovat poruchy zdiva a proto byl zvon přemístěn do dřevěné zvonice.Za 1.světové války byl zvon Maria rozbit.Zvon Václav byl za 2.světové války také odvezen,ale po válce byl nalezen a vrácen do kostelní věže.Takže je asi zvonice bez zvonů.


Kostel Nanebevzetí Panny Marie je mohutná stavba.Nevešla se mi do objektivu a nechtěla jsem nikde moc pobíhat,byla jsem tu na kole,které jsem měla opřené o hřbitovní zeď.Účelem návštěvy stejně byla dřevěná zvonice.





Představila jsem Vám prvních pár zvonic.Nechci je dávat všechny najednou a tak příště budou další a další máme ještě v plánu navštívit.Je to někdy jako detektivka,bez mobilní navigace bychom některé zvonice nenašli.Jsou hodně často stranou a na kopci.
Mějte hezký začátek týdne

28 komentářů:

  1. Zajímavé téma jsi zase zvolila. Zvoničku v Oseku jsem navštívila,když jsme šli že Sobotky přes Střehom ke hradu Kost. Ty další neznám. Několik jsem jich viděla v okolí Telče. Krásné fotografie, zajímavý článek. Přeji to příjemný vstup do prázdninového týdne.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za krásně zdokumentované putování. Zvoničky jsou půvabné, patří do našich vesnic. Připomněla si mi jednu zvonici na Slovensku, ve vesnici kousek od Vrbova, tam je i se zvonkohrou...
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Na Slovensku je jich hodně zajímavých,ale tam se nejspíše nevydáme.

      Vymazat
  3. Jíťo, díky za krásné fotky a povídání. Bleky si výlet užívala jako vždy.Prima den 💕🌸💖🌷🌼💕🌸

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Syn je v týdnu v práci a tak je Bleky s námi.Plánuji to tak,aby ona mohla také všude.

      Vymazat
  4. Krásné stavby, Jituško. Dýchly na mě prázdniny.
    Pohodový začátek týdne (u nás teda opět leje jak z konve)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko,děkuji.Také u nás občas zapršelo,ale nyní jsou vedra.Jsou prázdniny a dovolené a tak to má být.

      Vymazat
  5. Když tak přemýšlím, tak jediná dřevěná, nebo částečně dřevěná, a vůbec celkově jediná zvonice je tady u nás jen ta v Semaníně. Neuvědomuju si, že bych tu někde nějakou jinou zahlídla... tady všechno zvoní z kostelů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy,nevím,kde žiješ,ale byla jsem sama překvapená,když jsem si hodila do vyhledávání na mapách.cz zvonice,co jich tu v okolí je

      Vymazat
  6. Jitko, opět jsi zvolila zajímavé téma. Se zájmem jsem si prohlédla foto. V minulém roce jsme navštívili Semanín a prohlédli si kostel i dřevěnou zvoničku. M.

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, to je dnes příspěvek podle mého gusta, takový dort s třešní navrch.
    Dřevěné zvonice navštěvujeme rádi a někdy cíleně, občas na nás některá vybafne při jízdě autem sama.Některé z těch tady uvedených znám a některé ne. Na blogu jsem už několikrát uváděla ty kolem Slaného, nebo cestou do Holic od Pardubic.Tu pod Zebímem jsem fotila zcela nedávno.Jsou tebou krásně popsány a nafoceny, kéž nám vydrží.
    Ohledně zvonů:při každé válce jsou zvony zrekvírovány a roztaveny a dělají se z nic děla, což je šílené, mnohde byly schovávány, nedávno jsem se dověděla z jednoho pořadu, že mnoho desítek zvonů z 2.sv.války ukradených u nás je dosud složeno u Hamburku!!!
    Těším se na další díl.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,děkuji.Jsem ráda,že jsem se strefila do tvého gusta.Možná,že to byla tvoje zvonice pod Zebínem,že jsem začala po nich pátrat.

      Vymazat
  8. ahojky Jitka..pekné fotky si vytvorila... staré kostoly či zvonice majú svoje čaro**********************

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slávko,děkuji.Zvonice mají své kouzlo,máš pravdu

      Vymazat
  9. Jituško, tak to je super. Zvoničky jsou každá jiná a jak důležitou roli hrály v životě vesniček. Drobné i větší dřevěné stavby a kolik let přežily. Sice se dají snadněji opravit, ale už i to, že je to odkaz o který pečují lidé i v současnosti je úžasné. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
  10. Nádhera Jituško.U nás včera jen lilo...hezký večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jindřiško,děkuji.Snad je u vás už krásné,teplé léto

      Vymazat
  11. Jituško, krásné fotografie se zajímavým povídáním. :)Zvonice se mi líbí moc.

    OdpovědětVymazat
  12. Jitulko další nádhera cestovatelko moc hezké děkuji..****************************

    OdpovědětVymazat
  13. Jitko, moc krásný příspěvek. Kochám se.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
  14. Moc hezké fotky ****** od nás kousek je také Osek,nachází se tam zámek ve kterém jsem byla zaměstnána 37 let.Koukala jsem,že jsi měla sebou i Bleky ♥

    OdpovědětVymazat
  15. Květuš,děkuji.Když je syn v týdnu v práci,tak ji bereme sebou.Plánuji to tak,aby mohla.Na zámek by to nešlo a ani ne do města.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení